Közlekedés
Prágai metróállomás
Tájékoztató tábla a metróban
Prágai jegyautomaták
Jegyet itt is vehetünk
Csak találunk magunknak valahogy egy megfelelő villamost
Néha könnyű összezavarodni
Ezerötszáz koronáért akár egy ilyennel is furikázhatunk a városban
A prágai BKV-jegy erre sajnos nem jó
Csak a bütykünk bírja a macskakövet...
Ezt talán jobb volna elkerülni - drága mulatság
A "Zöld", vagyis az "A" metróvonal Hradčanská megállója
Jawa motor, fenyőpadló, három kerék - avagy a klasszikus Velorex - hivatalosan motorkerékpár
Ez a villamos már kávézó
Péntek délután Prágában
Eközben a metróban...
Legutóbbi frissítés: 2018. június 15.
Prágai tömegközlekedés - áttekintő térképek
A prágai tömegközlekedési hálózat ÁTTEKINTŐ TÉRKÉPEI egy helyen, itt:
http://www.dpp.cz/en/transport-around-prague/transit-schematics/
A metró hétköznapokon éjfélig, pénteken és szombaton pedig éjjel egyig jár, és a magyar ember számára szokatlanul tiszta és szagmentes. Az aluljárókat nem lepték el a zokniárusok, gyanús külsejű alakok, telefonfülkében élő hajléktalanok. Budapesttel szemben arra használják, amire kell. A prágai metróvonalak és állomások áttekintő térképe:
http://www.mapsofprague.com/img/map-of-metro-xl.jpg
Apróság, de az itthon megszokottal szemben sem a metrószerelvények, sem a villamosok ajtói nem nyílnak ki automatikusan. Meg kell nyomni a szerelvény ajtajain a kör alakú jelzőgombot! (Célszerű ezért előreengedni a helyieket, és őket figyelni, hogyan csinálják...)
ABC-rendbe összegyűjtott teljes (villamos, busz, metró) állomáslista itt:
https://pid.cz/zastavky-pid/zastavky-v-praze/
A villamosok számozása egy és kétszámjegyű, a buszoké három. A 9-es számmal kezdődők az éjszakai járatok. Az x-szel kezdődők pedig helyettesítő, pótló járatok.
Mindent egybevetve a prágai tömegközlekedés klasszisokkal jobban szervezett, mint a budapesti, érdemes használni.
Tipp 1: Már az elutazás előtt gondoljuk át, melyik tömegközlekedési eszköz lenne számunkra a legcélszerűbb megoldás, és nagyjából mennyit használnánk.
Tipp 2: Tervezzük meg, hogyan jutunk el a szállásunkról a kiszemelt turista-látványosságokhoz és vissza.
Tipp 3: Válasszunk olyan szállást, amely a tömegközlekedési útvonalakhoz közel esik.
Menő Manók
A belső kerületek (Staré Město - Óváros, Nové Město - Újváros, Malá Strana - Kisoldal, illetve Hradčany - Várnegyed) feltérképezéséhez nincs szükség semmilyen tömegközlekedési eszközre, vagy autóra. A legfontosabb látnivalók gyalogosan is könnyen elérhetőek, ráadásul kényelmesen sétálgatva látjuk a legtöbbet a városból.
Tipp: A prágai macskaköves utcákon a kényelmes, vastagtalpú cipő az ajánlott lábbeli. Magassarkúban eddig egyedül Paris Hilton próbált meg tipegni a középkori belvárosban. Nem sikerült neki.
Közelebb, mint gondolnánk
Alapszabály, hogy Prágában minden sokkal közelebb van, mint ahogyan az a térképen tűnik. A cseh királyok ősi székhelye, Vyšehrad, a kocsmáinak sokaságáról hírhedt Žižkov városrész, a Staropramen sörgyárnak otthont adó Smíchov kerület, a legtöbb Hrabal kocsmával büszkélkedő Libeň városrész, vagy éppen Holešovice tíz-tizenöt perc alatt elérhető a Belvárosból a metróvonalak segítségével. Aki egy kicsivel több időt is szánna az utazásra felszín felett nézelődve, szálljon buszra, vagy villamosra. A külső kerületek többsége ugyancsak elérhető egy-két átszállással. Tessék bátran kóborolni!
Tipp: Ha sokat használnánk a helyi tömegközlekedést, váltsunk napi jegyet.
(Nem) Parkolás Prágában
Fontos szólni arról, hogy Prága belső kerületeiben lehetetlen parkolni. Nehezen hiszik el, akik nem Prágában élnek, pedig így van. A várakozóhelyek kivétel nélkül az ott lakóknak vannak fenntartva, vagy fizetősek. A fizető parkolás díja pedig 50 koronától kezdődik – óránként. A lakóknak fenn tartott övezetek évről évre terjeszkednek, komplett kerületekkel bővülnek. Ma már Prága nyolcadik és tizedik kerületében is ilyeneket találunk. Aki tilos helyen várakozik, autója elszállítására, és több tízezer forintos bírságra számíthat. Ha a parkolóban csak a hűlt helyét találnánk a kocsinknak, a 115-ös telefonszámon érdeklődhetünk, hogy melyik telephelyre szállították be a járművünket. Nem lesz benne köszönet.
A legbelső kerületek parkolóházai borsos árúak (50-70 euro/nap), és a szabad ég alatti, csillagfényes parkolók sem éppen olcsók (30-40 euro/24 óra). Árban reális alternatívát kínálnak a P+R parkolók, ám ezek leggyakrabban a metróvonalak végén vannak, nagyon távol a turistás szálláshelyektől, látnivalóktól. Ha sok a csomagunk a 20-25 perces tömegközlekedés nem a legjobb a megoldás, a taxi megint csak drága, talán a Prágában még működő UBER-rel érdemes még próbálkozni ilyen hosszabb távon. Ha három-négy felé szétdobjuk a költséget, nem lesz olyan egetverő.
Tipp: Ha autóval érkezünk, eleve olyan szállást foglaljunk, ahol van őrzött, biztonságos parkolóhely. Nyilván fizetős lesz ez is, de jóval barátibb áron, mint bármely más megoldás.
Hol és hogyan vegyünk jegyet?
Bármilyen tömegközlekedési eszközre is szálljunk fel Prágában, egy dologgal nem szabad tréfálni: jegyet mindig vegyünk és érvényesítsünk is, mert az ellenőrök legkedveltebb célpontjai éppen a turisták. A bírság kb. hatszáz korona fejenként. De ez csak nő.
Négy fajta ticket közül választhatunk: A harminc percig érvényes 24 koronába kerül, a kilencven percig érvényes jegyért pedig 32 koronát kell fizetni. Mindkét jegy korlátlan számú átszállásra érvényes a meghatározott időtartalom alatt.
Aki többet utazna, annak érdemes napijegyet vennie, 110 koronáért. A napijegy értelemszerűen a blokkolástól számított huszonnégy órán át érvényes, korlátlan számú útra, az összes tömegközlekedési eszközre. Még a Petřín-hegy oldalán felfutó lanovkára is elfogadják. Létezik három napos jegy is, 310 koronáért - csak el ne veszítsük.
A jegyautomatákhoz fémérmék szükségeltetnek, kezelőfelületük elsőre nehezen áttekinthető. Először a kiszemelt jegytípusokat és azok számát kell megadni, utána kell elkezdeni tömni az autómatákat az apróval. Már ha van nálunk ugyebár apró...
Tipp: Jegyet legegyszerűebben a metróállomásokon működő Relay újságosoknál tudunk vásárolni. Kártyát és készpént is elfogadnak, az eladók pedig beszélnek angolul.
Taxi: csak saját felelősségre...
A taxit ha lehet kerüljük. A kialakult helyzetre jellemző, hogy még a prágaiak sem szállnak szívesen taxiba, vagy ha igen, jó előre tisztázzák a viteldíjat a félreértések elkerülése végett. (Nekik könnyű, tudnak csehül...) A közelmúltban Prága első kerületének polgármestere külföldi turistának kiadva magát taxizott egyet: persze őt is átverték. De ezen legalább elcsámcsogott egy ideig a sajtó, napirendre véve ismét az örökzöld témát.
Tipp: töltsük le az alkalmazást és használjuk a prágai UBER-t.
Országblamázs
Végezetül még egy lényeges dolog. Itthon lassan elfelejtjük, de a cseheknél még elevenen él az a szép szokás, hogy az időseknek és a hölgyeknek, a fiatalabbak és a férfiak átadják a helyüket a tömegközlekedési eszközökön. Ne romboljuk azzal az országimázst, hogy a hasunkat vakargatjuk a villamoson, miközben mellettünk két szatyorral a kezében egy nyugdíjas néni toporog.
Tipp: Legyünk jó fejek, legalább külföldön...